Trias Pedagogica - Opvoeden - Vaderschap - Interculturele Pedagogiek  
   
  Trias Pedagogica - Actueel

COLUMN ABDELLAH MEHRAZ IN VADERS AANWEZIG


Vaders Aanwezig Column


Toen ik een paar dagen geleden ‘s ochtends de woonkamer in liep om tegen mijn dochter te zeggen dat de tv zachter gezet moest worden, stond ze met haar handen in haar zij en riep: “Papa, ik ben helemaal klaar met je!” Eigenlijk moest ik van verbazing een beetje lachen; mijn dochter is 3 jaar. Daarna dacht ik: “Hoe kan het dat zij dit zegt, hoe komt ze hierbij?” Om eerlijk te zijn kwam ik al snel op de gedachte dat het aan mezelf moest liggen. Of preciezer gezegd, aan mij en mijn vrouw. Ik kan het mijn dochter eigenlijk niet kwalijk nemen dat zij zo tegen mij praat. Ze kopieert ons gedrag, het gedrag dat zij thuis soms ziet. Oei!

Verschil in communicatie

75% van het gedrag dat kinderen vertonen leren ze in hun directe omgeving, vaak van hun eigen ouders. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van je eigen rol als (in mijn geval) vader. Ook bedacht ik me dat ik dit als driejarig kind nooit tegen mijn eigen vader had kunnen zeggen. Ik was al blij als het me gelukt was om geen klap te krijgen. Soms gebeurde dit zelfs als mijn vader alleen al het vermoeden had dat ik op school of straat stout was geweest. Het is duidelijk dat de communicatie tussen mij en mijn vader heel anders was dan de communicatie tussen mij als vader met mijn zoon en mijn dochter.

Persoonlijke verhalen

Dit soort verschillen bespreken we als Trias Pedagogica in de opvoeddebatten met migrantenvaders. We praten over verschillen tussen de generaties, hoe je opgevoed bent, op welke manier je een voorbeeld voor je kinderen bent, de vader-zoon/dochter relatie, wat kinderen van jou als vader overnemen, enz. Meestal starten we door de vaders aan elkaar te laten vertellen hoe ze zelf zijn opgevoed; hun persoonlijke verhaal. Van daaruit bekijken we wat ze daarvan (misschien onbewust) hebben overgenomen, zowel de positieve als de minder positieve punten. Dankzij die verhalen en het gesprek daarover, ontstaat er meer bewustzijn. Dat vormt de basis om bewuster keuzes te kunnen maken. Dit gaat samen met meer kennis over opvoeding: Hoe kun je het beste met een kind communiceren? Hoe beloon je een kind? Wat werkt wel en niet bij straffen? Wat moet je doen als je kind dreigt te ontsporen?

Vaders, pak jullie rol!

Centraal in deze debatten staat altijd de rol van de vader, deze is zwaar onderbelicht in gezinnen, de literatuur en in de dagelijkse maatschappij. Een gesprek op een consultatiebureau is altijd gericht naar de moeder. Trias Pedagogica probeert vaders daarom bewust te maken van het feit dat zij hun rol moeten pakken. Kortom: er zijn genoeg onderwerpen om met vaders te delen. De debatten slaan aan, vaders komen graag, zijn fanatiek in het gesprek en proberen zelf ook hun gedrag aan te passen door beter te communiceren, maar ook door te spelen met hun kind, of mee te gaan naar het tien minuten gesprek op school. En mijn dochter? Die moet ik soms duidelijk maken dat ze toch echt niet op die manier tegen mij mag praten! (Ik moet alleen nog oefenen om dit serieus te brengen, zonder lachende ogen…)

 

Abdellah Mehraz, oprichter en directeur van Trias Pedagogica, heeft in de nieuwsbrief ‘Vaders aanwezig' een column geschreven over de invulling van de vaderrol in de opvoeding en de rol van de opvoeddebatten in het versterken van vaderschap.

Lees de column bij Vaders Aanwezig

« terug  |   deel dit artikel op: deel dit artikel op twitter deel dit artikel op facebook deel dit artikel op linkedin
 
fb
Trias Pedagogica
Willem de Zwijgerlaan 350A/1.3D
1055 RD Amsterdam

+31(0)6 - 148 487 30
info@triaspedagogica.nl